Wednesday, May 26, 2010

Kaabah yg melambai2x....

hari isnin rombongan jemaah siap2x nak ke mekah al-mukarramah...perasaan???allah saje yg tau...lagi2x bila bertalbiah beramai2x...terasa sgt mcm diseru2x...masa tu jemaah semua dlm pakaian ihram & larangan ihram pon bermula lepas miqat di bir ali..risau la jugak..mana la tau, kot2x terlanggar larangan..wajib dam ooo...takmo la smpi kena dam...so, kitaorg pon berhati2x ler!!smpi di mekah waktu asar..tunggu urusan punggah memunggah luggage & check-in, kitaorg pon beramai2x menuju ke masjidil haram...lagi la terasa digamit2x..masa tu dah dkt waktu maghrib..lps solat, cadangnya nak buat umrah..tp, kitaorg & mutawif decide, buat lepas isyak..takde la terkejar2x..aku bwk skali aqilah sbb semua org buat umrah time tu..takdek yg uzur...memula rasa susah hati gak..cam mana la nak bwk baby nih...aku dah pikir nak dukung jek..walau apa pon jadik, aku takkan biarkan dia dlm keadaan yg tak menyenangkan...allah itu mmg maha mengetahui..tetiba jek mak sedara aku ty, ade kain batik tak??..and tetiba jek kain tu ade kat aku..aku mmg bwk kain batik sbb nak buat alas or selimut...mmg allah maha mengetahui & mengasihani...teruih aku jadik bibik jap...gendong anak ngan kain batik..lepas solat isyak, mula la kami bertawaf...for the first time aku berdepan2x dgn kaabah secara life...aku rasa kagum & syukur yg tak terhingga..lepas abis tawaf, mutawif suruh kitaorg buat solat sunat berdepan dgn pintu multazam...ya allah...aku secara automatik terasa betul2x kecik & berjurai2x ler air mata masa berdoa tu...tak tergambo camne feeling masa tu..hanya allah saje yg tau...lps tu, nak buat saie lak..sekali lagi urusan umrah aku dipermudahkan...bapak mutawif tu dgn sukarela mintak aqilah..dia kata biar dia yg gendong pulak..alhamdulillah...teramat syukur & terima kasih yg tak terucap...bukan senang woo...nak ulang alik 7 kali dengan baby yg beratnya 6+ kg..masa tgh saie tu, jmp mr H..sebenarnya, lps solat maghrib, kitaorg dah berpecah..ayah, mr H & anak2x...aku, mak, aqilah & sedara2x yg lain...masa saie, jumpa balik...mr H dah nak abis..dia kata nanti dia ambik aqilah..bila dia dah selesai, dia nak ambik aqilah..but mutawif tu kata, biarkan je pak!!abis saei nanti, anak ini pon dpt pahala umrahnya...mudah2xan...alhamdulillah...lepas saie, tahalul, pantang larang ihram selesai...umrah yg pertama dlm hidup kami...
sepanjang aku di mekah, rutin biasa, solat jemaah di mesjid...tiap2x kali watu solat, org berpusu2x gi mesjid...ada yg berlari, ada yg bertongkat, pakai wheel chair, yg mengesot pon ada...tak sangka!!kalo kat mesia nih, sorry to say..yg buat org berpusu2x dtg bila ada jom heboh, konsert nyanyi2x..tak kira la di mana2x...asalkan ade jek hiburan, sure manusia bertumpu kat situ...mmg lain sungguh budaya tu...mesjid kosong....penuh bila solat sunat raya & jumaat...solat sunat je tu..bukan fardhu...sayang sungguh!!well, tepuk kepala, tanya akal pikiran!!
umrah kedua dlm hidup aku happened bila kami keluar untuk manazil haji..kami sempat ke padang arafah, mina, mudzalifah, jabal rahmah, ladang unta, mesjid hudaibiyah & few more mesjid..gua hira' ada pegi gak...but tak naik ler..tak sempat..insya-allah, kalo aku ade peluang lagi, aku nak gi panjat jap!!hehehe...dun under estimate me tau!!bab2x panjat memanjat nih...mmg acara kesukaan aku..bila keluar ke tanah halal & masuk balik ke tanah haram, mmg rugi kalo tak buat umrah...
byk org kata, rugi kalo tak kucup hajarul-aswad...mmg aku teringin sgt nak pegi ke situ..tp tgkkan keadaan manusia yg melekap kat situ...terasa malas lak nak berebut2x..biar la derang!!!insya-allah rezeki aku di hajarul aswad tetap ada..ustaz aku ada pesan...jgn ikut2x org gi berebut2x kucup hajarul-aswad masa dlm ihram..nanti kena dam..sbb salah satu larangan ihram, memakai bau-bauan..kat hajarul aswad tu, sesetengah org, especially org syiah dah letak perfume kat situ...takmo la aku kena dam...so aku avoid la kwsn tu...
alhamdulillah, aku & mak dpt jugak hajarul-aswad masa sunat tawaf..kat hijir ismail pon aku dpt gak..syukur sgt2x, atas segala urusan yg sgt2x dipermudahkan...selama aku stay kat mekah, aku dpt buat umrah 3 kali..cukup la tu...hehehe...yg seeloknya 7 kali...tapi 3 pon bule la..kan??mabrur kah??..allah saje yang maha mengetahui & melihat...insya-allah, kalo diizinkan allah, aku akan jejak lagi bumi mekah & madinah nih..

No comments: